Vad är ett hot –egentligen?
Olaga hot är ett brott – men även andra hotfulla beteenden skapar stress och otrygghet på jobbet. För att förebygga konflikter och agera professionellt i pressade lägen behöver vi förstå vad som driver hotfulla och aggressiva beteenden.
Ett hot kan vara ett uttalande, en handling eller ett beteende som syftar till att skrämma – eller få någon att agera på ett visst sätt – genom att signalera att något obehagligt kan hända om personen inte gör som man vill.
Juridiskt definieras olaga hot som att någon hotar med en brottslig gärning – men i praktiken upplever vi många fler situationer som hotfulla. Och även sådant som inte är brottsligt kan skapa rädsla, stress och obehag hos den som utsätts.
Det är nämligen vår tolkning som styr vår reaktion, och tolkningar är subjektiva. Att någon lutar sig framåt, höjer rösten och pekar med hela handen kan av vissa uppfattas som tydligt och målinriktat – medan andra upplever det som hotfullt eller aggressivt.
Därför behöver vi kunskap om vilka faktorer som driver hotfulla och aggressiva beteenden. Det gör oss bättre på att
✅ förstå situationens allvar
✅ undvika övertolkningar
✅ agera mer professionellt i pressade lägen.
Vår erfarenhet är att många händelser inte syns i statistiken. Det som inte når upp till de juridiska kriterierna för exempelvis olaga hot försvinner ofta ur tillbuds- och incidentrapporter – trots att händelserna skapar stress och osäkerhet på arbetsplatsen.
När man arbetar med att skapa en trygg och säker arbetsmiljö är det därför avgörande att ge medarbetare kunskap och verktyg för att möta hela spektrumet av beteenden: utmanande, störande, oönskade, problemskapande, hotfulla eller pressande – oavsett om de är avsiktliga eller beror på stress, missförstånd, sjukdom eller frustration.
Ju bättre vi förstår både våra egna och andras beteenden – desto bättre blir vi på att agera professionellt, förebygga konflikter och bidra till en tryggare arbetsmiljö.